Op orde na verhuizen; praktijkverhaal

In 9 dagdelen je grootste knelpunten in huis aangepakt

Op een donderdagmiddag belt Pien me op en vraagt of ik haar kan helpen met opruimen. Op FB had ze mijn bericht voorbij zien komen en ze dacht “dit is precies wat ik nodig heb.” Ze weet “niet meer waar te beginnen met opruimen.” Nou, dan ben je bij mij aan het juiste adres. 😊

Pien heeft nu meer tijd, voordat haar nieuwe baan begint. Ze wil graag haar huis op orde hebben. En vooral, voordat hun verbouwing begint. Ze heeft helemaal gelijk. Alles wat je van tevoren al hebt uitgezocht, scheelt je later enorm veel werk. En voorkomt een grotere puinhoop.

De rommel in huis is een gevolg van een hectische/snelle verhuizing in combinatie met weinig tijd. En inmiddels, 2 jaar na dato, zijn er nog steeds veel verhuisdozen niet uitgepakt, is het overzicht weg en wordt de chaos steeds groter. Respect, dat ze er nu wat aan gaat doen en de koe bij de horens pakt. Hoe stevig, ga ik zeer binnenkort ondervinden))

Pien gaat voor het ‘Samen er tegenaan pakket’. We plannen 5 ochtenden in.

 Werksessie 1 Eigen administratieplek creëren/overloop aanpakken

We gaan haar werkplek leegruimen en werkbaar maken. Er liggen papieren overal door huis en hebben nu geen vaste plek. Zo’n 8 dozen spitten we door en sorteren we adv een opruimmethode. Een flink deel van de spullen heeft andere bestemmingen, zoals kinderkleding voor een vriendin, werkkleding terug naar het werk, spullen voor een tante enz.

Ik ben verbaasd over de snelheid waarmee ze beslissingen neemt. Wat een opruimmethode, focus en steun in de rug wel niet doet. En jawel, onder de dozen komt zowaar een werktafel tevoorschijn. Hij staat er echt! Na deze ochtend is haar bureau leeg en werkbaar gemaakt met stoel en lamp. Eindelijk weer een eigen plekje in huis voor haar administratie. Het doet haar goed.

 Werksessie 2 Een vaste plek strijken en vouwen/overloop aanpakken

Vandaag gaan we op de overloop een vaste was-en strijkplek creëren. Inmiddels is op de overloop een deel van de vloer weer zichtbaar zodat die plek gebruikt kan worden. De strijkplank en manden met schone was stonden eerst verspreid door de woonkamer. En krijgen nu één praktische plek, vlakbij de kledingkasten. Efficiënt door de korte route.

Tip; heb je moeite met je was bijhouden/wegwerken, kijk naar de route die je was in je huis aflegt.  En maak de lijnen zo kort mogelijk.

Sommige dozen van de overloop zetten we gesorteerd en gelabeld op zolder. Na de verbouwing krijgen deze een nieuwe, vaste plek. Zoals de kampeerspullen en skikleding. Wat is ze blij na afloop. Yes!! Dit smaakt naar meer.

 Werksessie 3 Inrichten en inruimen kamer zoon

Voordat we een derde keer samen aan de slag gaan, heeft ze intussen de kamer van haar zoon geschilderd en vloerbedekking geregeld. Zodat we deze ochtend besteden aan het inruimen en praktisch inrichten van de kamer van haar zoon. We zetten zijn bureau en kast in elkaar. En verzamelen de spullen voor zijn kamer. Waarvan een groot deel naar de kringloop gaat. Na afloop van de werksessie neem ik de spullen voor de kringloop en oud papier zoveel mogelijk mee. Fijn als het meteen weg is.

 Werksessie 4 Speelkamer en boekenhoek

De speelkamer en boekenhoek is een doorn in het oog. En eigenlijk een grote magneetplek voor spullen uit het hele huis. Daar gaan we vandaag mee van start. We beginnen met de boeken, want daar zijn er heel veel van. Ik zet Pien op een kruk voor een 4-tal dozen. Telkens reik ik haar een nieuwe stapel boeken aan die ze sorteert. Het gaat in zo’n rap tempo dat ik haar nog net bijbeen. Voordat ik het weet, is er weer een doos vol, die ik weer vervang. Jee, wat kan ze dat goed. Gelukkig mag er heel veel naar de kringloop. Dat schept ruimte!

We soppen de boekenhoek eens lekker uit en werken de erfenis van de parkiet ook meteen weg (veren, voer, veren, voer). Het beestje heeft nu een ander fijn onderkomen. Met inruimen gaan we gericht te werk. Een plank voor haar dochter, een plank voor haar zoon, voor de kookboeken, studie, werk en natuur. Eenmaal de bestemming bepaald, zet het lekker weg. We zetten de spullen die ergens anders thuishoren, zoals een doos fittingen, tafellakens en administratie, op de plek waar ze wel thuishoren.

Weer nemen we afscheid met een zeer voldaan gevoel. Een enorme energieboost komt vrij, ongelooflijk. Wat voelt dit goed.

Werksessie 5 Speelkamer

Deze keer pakken we al het speelgoed aan in de speelkamer. Ieder kind krijgt zijn eigen lades. En iedere lade heeft zijn eigen type speelgoed. Computerspellen, dvd’s, bordspellen, knutselspullen, loomen, knuffels enz. Van onmisbare waarde is het labelapparaat. Bij dezelfde lades zie je in één oogopslag wat erin zit. En zo ook de rest van het gezin. Handig.

Ook hier liggen spullen die er niet horen, zoals gereedschap, tafelkleden en tafellinnen. Dit gaat naar de plek waar het wel hoort. Soms is deze plek ook een rommel. Daar gaan we dan een volgende keer mee verder. Niet tijdens deze sessie.

Tip; Het is belangrijk dat je je focus bewaart op de plek waar je mee bezig bent! Concentreer je op dat deel in huis en rond dat stukje af. Zo is er ook echt wat opgeruimd na afloop. Anders ben je overal en nergens bezig en heb je uiteindelijk niets gedaan.

Werksessie 6 tm 9 Hal, keuken en bijkeuken

We hebben al veel gedaan in 5 ochtenden. Toch zijn er nog de keuken en de bijkeuken die aandacht vragen. Samen plannen we nog 4 werksessies waarin we deze ruimtes aanpakken.

In 9 dagdelen hebben we de grootste knelpunten in haar huis aangepakt en op orde gekregen. De basis staat! Er blijven zeker nog een aantal opruimklussen over. Deze zijn voor Pien goed te overzien en daar kan ze zelf mee verder, adhv de aangeleerde opruimmethode. Voor nu kunnen Pien en haar gezin genieten van de lucht en ruimte in hun huis. Een duidelijke functietoekenning van de ruimtes schept rust en duidelijkheid. En is tevens een goede voorbereiding op hun verbouwing.

Ontzettend dapper van haar. Dat ze dit proces is aangegaan. Vol overgave, energie en vertrouwen.

Follow-up; Als ik ongeveer een maand na onze laatste werksessie bel om om te kijken hoe het met haar gaat en of ze nog iets nodig heeft volgt de ‘kers op de taart.’

Pien heeft alles wat we hebben aangepakt goed op orde weten te houden. De werksessies hebben haar blijvend geholpen en ze heeft vervolgstappen gezet. Ondanks haar inmiddels weer drukke agenda. Chapeau! Ik was haar ‘stok achter de deur’ en motivator. Wat ben ik trots op haar! 😊