Een betere nachtrust met een opgeruimde slaapkamer. 3 tips

1 Verban al je schermen uit de slaapkamer

Begin met je TV. Voorkom dat je vlak voor het slapen nog TV kijkt. Ook scrollen op je telefoon is een boosdoener. Lig jij gerust nog een half uur op je mobiel te scrollen voordat je gaat slapen? Beter om dat niet te doen. Dit kan namelijk de reden zijn dat je niet goed slaapt ‘s nachts.

Wat heeft je telefoon nou met je slaap te maken? Het licht van je telefoon zorgt ervoor dat je minder melatonine aanmaakt. Melatonine is het stofje waar je normaal gesproken slaperig van wordt. Om precies te zijn is het het blauwe licht dat in je scherm zit wat hiervoor zorgt.

Wanneer het buiten licht is, zorgt het licht dat je geen melatonine aanmaakt. Daarom word je ‘s avonds pas slaperig en niet overdag. Wanneer je in bed ligt en je hebt je telefoon voor je neus, dan komt dat licht ook binnen. Hierdoor verwar je je hersenen en wordt er minder melatonine aangemaakt. Fout boel dus!

Daarnaast brengt een telefoon in bed ook stress met zich mee. Je leest nog even snel je e-mail, je checkt wanneer je die ene meeting hebt en je leest allerlei vervelende berichten online. Dit, en het feit dat je hersenen geactiveerd worden door het drukken op knoppen en het typen van berichten zorgen er ook nog eens voor dat je minder snel in slaap kunt komen.

2 Zorg voor een lege vloer

Gooi jij je vuile kleding van die dag op de grond naast je bed of (erger nog) op je bed? Zet dan een extra wasmand neer. Beter nog, zet je wasmand in de badkamer en zorg dat je vuile kleding voor het slapen gaan, daarin beland. Houd de energie van de dag (ja, die zit ook in je kleding) weg uit je slaapkamer als je gaat slapen.

3 Verwijder sierkussens van je bed

Wat voor nut hebben alle kussens en plaids die je toch niet gebruikt tijdens het slapen? Je legt ze op je bed als je je bed opmaakt en haalt ze eraf als je gaat slapen. Het ziet er mooi uit, ook in de woonbladen. Alleen, allesbehalve praktisch. Het zijn iedere dag weer een aantal extra onnodige handelingen. Hoeveel zijn dat er voor jou?

En tot slot;

Een rustige, prikkelarme slaapkamer werkt bevorderlijk voor je nachtrust. Dus wil je toch die muur een kleurtje geven, kies dan voor lichtblauw ipv rood. En haal alle spullen die er niet in thuis horen weg. Daardoor hou je de energie in je slaapkamer rustig en zuiver.