Hoe begin je thuis met opruimen?

Veel van ons zijn thuis tijdens deze Corona crisis. Het zijn onzekere tijden. Maak van de gelegenheid gebruik om je huis eens lekker op te ruimen. Díe plekken aan te pakken waar je je al lang aan stoort.

Zet jouw eerste stappen, spreek een andere energie aan, kom in een andere flow. Wat zeker nu fijn kan zijn! Omdat je veel thuis bent en ook omdat je eens even niet met Corona bezig hoeft te zijn. Geef aandacht aan je leefomgeving, waar je nu veel vertoeft.

3 stappen hoe dit aan te pakken:

  1. Overdenken
  2. Leeghalen en beslissen
  3. Sorteren en terugzetten

Benodigdheden: 2 kratten/dozen, vuilniszak, emmertje met sop

1          Overdenken

Voorkom dat je in het wilde weg aan de slag gaat. Je hebt geen overzicht en bent overal en nergens bezig. Zodat je geen resultaat ziet.

  1. Bedenk in welke ruimte je wilt beginnen
  2. Bepaal de focusplek in die ruimte
  3. Maak concreet:
  • Bepaal datum en tijdsblok waarin je aan de slag gaat
  • Zet in je agenda

Waarom? Zo voorkom je dat het een ‘ondergeschoven kindje’ wordt en maak je er daadwerkelijk tijd voor vrij. Denk je ook aan een kleine beloning voor jezelf achteraf? Bijv. iets lekkers bij de koffie of buiten een wandelingetje maken

2          Leeghalen en beslissen

Ben je zover om aan je eerste opruimklus te beginnen? Bijv. je voorraadkast keuken of een deel van je kledingkast?

Benodigdheden:

  • 1 doos voor HIER OPBERGEN
  • 1 doos voor ELDERS OPBERGEN
  • Vuilniszak = weg
  • Emmer met sop

Werkwijze:

  1. Haal de voorwerpen een voor een uit de kast.
  2. Beslis in welke doos ze komen: HO, EO of weg.
  3. Is de plek leeg? Maak deze schoon.

Tip: blijf of deze plek terwijl je bezig bent, zo behoud je je focus het beste.

Beslissingsproces

 

3          Sorteren en terugzetten

 HIER OPBERGEN spullen gaan we eerst sorteren en dan terugzetten

  1. Verdeel je spullen per categorie. Voor je voorraadkast kan dat zijn:
  • Rijst en pasta
  • Koffie/thee/suiker
  • Zoet/zoutjes
  • Knoflook/uien

2. Voeg kleinere spullen samen. Je ziet in 1 oogopslag wat je hebt. En of je teveel hebt.

Tip: handig hiervoor zijn mandjes, bakjes of mappen.

Hoe zet je je spullen terug?

  • A-locaties zet je die spullen die je het meeste gebruikt. Die locatie waar jij het makkelijkste bij kunt.
  • C-locaties zet je die spullen die je het minste gebruikt. Helemaal bovenin of onderin je kast.
  • B-locaties wat erover blijft.

Labelen helpt om in een oogopslag te zien wat waar ligt. Ook voor je huisgenoten.

Daarna breng je de spullen uit de ELDERS OPBERGEN doos naar die ruimtes waar ze horen. Zonder verder in die ruimte aan de slag te gaan. Dat komt een volgende keer! Zo kun je stap voor stap je hele huis aanpakken.

Heel veel succes! 🍀