Je doelen realiseren in 5 stappen

Ieder jaar stellen velen van ons weer nieuwe doelen. Ben eens eerlijk; hoeveel van deze doelen realiseer je ook? Dat blijkt in de praktijk vaak moeilijker dan we zouden willen.

Besef dat je gewoontes niet zomaar even verandert. Geef jezelf de tijd. Daarom is het heel belangrijk om kleine stapjes te zetten. Veel kleine stapjes, zodat je de koers van je leven veranderd en je gewoontes de tijd krijgen om mee veranderen.

Snelle, grote stappen leveren in het gunstigste geval tijdelijk resultaat op. Hoogstwaarschijnlijk geen verandering in je gewoonte waardoor het resultaat van tijdelijke aard is. Hoe zorg je er nu voor dat je jouw doelen realiseert? 5 stappen;

1 Wat is mijn werkelijke verlangen?

En dit is misschien wel de aller moeilijkste stap. Ga eens rustig zitten en maak contact met je innerlijk en stel jezelf de vraag:

Wat is mijn werkelijke verlangen? Wat zou ik nu echt graag willen? Misschien verlang je naar meer rust in je hoofd of zou je meer tijd willen met familie en vrienden. Schrijf dit op!

2 Maak concreet

Kijk vervolgens wat je concreet kunt doen om meer rust in je hoofd te hebben. Is het fijn als je spullen een vaste plek in huis hebben en je niet meer hoeft te zoeken? Of dat je weer overzicht hebt over je hoeveelheid taken in de week?

Met welke acties kun jij in deze richting te bewegen? Maak deze acties niet ‘heilig’. Soms werkt iets niet goed voor je, ga dan voor een andere manier of pas iets aan. Blijf wel in beweging en aan je doel werken. Beweging is belangrijker dan perfectie!

3 Plan je acties concreet in je agenda met tijdsblok 

Druk? Tuurlijk. Mocht je niet leven als een relaxte hippie, en dat zijn er maar weinig, is de kans groot dat je druk bent.

Bijv: maandagochtend 9-10 uur administratie bijwerken; rekeningen betalen en post verwerken. Plan dit het liefste wekelijks op een vast tijdstip in.

Uit ervaring weet ik dat dit goed werkt. Doordat je voor jouw acties concreet tijd vrijmaakt, is de kans groter dat je ze ook echt uitvoert en komt er minder gauw iets tussen. Zeker bij achterstallig onderhoud en een volle agenda een must!

4  Leg de lat laag

Essentieel, omdat de kans van slagen groter wordt. Je daardoor meer zelfvertrouwen krijgt en je langer doorgaat op je ingeslagen weg. En als je langer doorgaat is de kans groot dat het een nieuwe gewoonte gaan worden. En een gewoonte gaat vanzelf en kost weinig moeite. Daar wil je naar toe. Dus, hou je stapjes klein en stop op tijd.

5 Beloon jezelf na afloop van een taak

Ben lief voor jezelf. Dit is zeker zo belangrijk omdat je jezelf hierbij positief stimuleert. Dus heb je je lastige taak voor die dag volbracht .… even lekker met je benen omhoog, een vriendin bellen of in je tijdschrift neuzen.

Lieve lezer, gun jezelf deze week de tijd om jouw doelen voor 2019 te stellen. Met liefde voor jezelf. En als ik jou kan helpen jouw doel te bereiken (je weet wel, met opruimen en zo😊) geef me een belletje: 06-24837433