Twee van mijn klanten hebben de stap gezet om hun huis te verkopen, voordat ze iets nieuws hebben. De huizenmarkt is nu op zijn piek en zij hebben besloten, de prijsdaling niet af te wachten. Daar hebben zij handig gebruik van gemaakt. Het is nog onzeker, waar ze wel komen te wonen. Een dappere stap. Waar de een 1.5 jaar heeft te overbruggen (waar? Is nog de vraag) totdat het nieuwe appartement wordt opgeleverd, heeft de ander het houvast van een gemeubileerde chalet op een camping. Dat zou slechts een tijdelijke oplossing zijn.
Na het tekenen van het koopcontract vond zij een appartement om te huren, i.p.v. het chalet op de camping. Dit kan zij naar smaak inrichten en aankleden, er meer haar eigen thuis van maken. En dus voor langere tijd geschikter is.
Het had wel nogal wat voeten in aarde voordat dat rond was. Na de nodige stress vanwege administratieve rompslomp, slechte bereikbaarheid en organisatie van het verhuurbedrijf, heeft zij dan toch eindelijk de sleutels ontvangen.
De overdracht vooruitgeschoven
Beiden hebben het zo geregeld, dat ze nog een paar maanden in hun huidige huis kunnen wonen. Deze gelegenheid gebruiken ze dankbaar om, stap voor stap door het huis te gaan. Door alle spullen, meubelstukken, papieren, volle zolder en garage. En dat is aardig wat. En hier kom ik in beeld.
“Beslissen wat meegaat, werkt goed voor mij,” zegt hij. Sommige dingen willen de kinderen of andere familieleden graag hebben. Om niet nog maanden in een leeg huis te wonen, plakken we stickers. Gaat zeker mee, is groen, kringloop/weg is rood, twijfel is geel en weggeven krijgt blauw.
Eerlijkheid gebied te zeggen dat op organisatorisch vlak, ze mij niet heel hard nodig hebben. Ze hebben overzicht en kunnen dit goed zelf. Al houd ik wel de tijdlijn mee in de gaten. Planning en uitvoering willen nog wel eens afwijken. Dingen gaan niet meer zo snel als vroeger en kosten daarom meer tijd.
Steun, mee wikken en wegen, sparren
Waar ik ze in kan bijstaan is een stukje steun. Ze wonen alleen. Het samen sparren, meedenken over een nieuwe bestemming van spullen waar ze afstand van doen. Want het moet wel goed voélen. Het mee wikken en wegen bij twijfel. Ook al zijn er kinderen, vinden ze het prettig om dit juist met iemand van buitenaf te doen. Iemand die er verder van af staat. En zo hoeven ze minder vaak een beroep op hen te doen, hen ‘te belasten’.
In de praktijk blijkt er vaak toch minder concrete hulp voorhanden te zijn, dan men denkt. Wegens tijdgebrek of fysieke beperkingen. Ondanks goede bedoelingen van familie en vrienden.
Hands on mentaliteit
Daarnaast bied ik hands on mentaliteit. Verschillende ritjes naar de kringloop, de stort, het opmeten van maten in de woning, het plaatsen van schilderijen op Marktplaats. Dat laatste vroeg om een aantal keren kruipen, achter nauwe schotten op zolder.
Meekijken met de aanvraag en indienen van formulieren voor de nieuwe woning. Het afstemmen van de verhuischecklist. Is er niets vergeten?
Komt daar helemaal achterin in de garage een antiek kastje tevoorschijn. Het is licht beschadigd. We regelen een restaurateur. Want dit kastje gaat zeker mee!
Met contactmomenten tussendoor. De planning aanpassen, bij een onverwachte wijziging in de planning. Als de vloer toch later wordt gelegd dan de verhuisdatum. Is een greep uit de werkzaamheden.
Waarom op tijd beginnen met opruimen?
Juist ómdat ze op tijd zijn begonnen met opruimen, geven ze ruimte aan hun emotionele proces. Met het uitzoeken van je spullen, word je als het ware al ‘klaargestoomd’ voor je verhuizing. Een mooie bijkomstigheid is dat je jezelf ook de tijd geeft, waardevolle spullen nog te verkopen.
Je voorkomt het mee verhuizen van spullen die je later toch wegdoet. Dat is zonde van je ruimte en tijd. Verhuizers gaan uit van een x aantal dozen per verhuizing, en daar hangen ze een prijs aan. Met aanmerkelijk minder spullen kun je de prijs van je verhuizing drukken.
Is het zover dat er verhuisd gaat worden, is het duidelijk wat er meegaat. Daar heb je immers al over nagedacht en een keuze over gemaakt. Daarmee haal je ook een stuk stress weg, rondom de verhuizing zelf. Een win-win dus!
Dankbaar en ontzettend leuk, dat ik deze ondernemende, dappere mensen mag ondersteunen in dit proces. Ik weet niet of ik het zou aandurven, mijn huis te verkopen zonder dat er zekerheid is, waar ik dan kan wonen.
Worstel jij ook met de onzekerheden van je huis verkopen voordat je iets nieuws hebt? Ik kan je helpen met de planning, het proces, het opruimen. Zodat je, als het wel zover is, je niet alles tegelijkertijd hoeft te doen.