Opgeruimd verhuizen doe je zo!
Mevrouw weet dat ze t.z.t. een keer gaat verhuizen. En ze schakelt me in om alvast meer ruimte te scheppen in haar huidige woning. Begin op tijd met opruimen (tip 1). Ze beseft heel goed dat een opgeruimd huis veel makkelijker verhuist en verkoopt. We zijn nauwelijks 3 middagen samen aan de slag in haar woning, als het ineens zover is. Er is een prachtige woning beschikbaar, die zo goed voelt, dat ze daar voluit JA tegen zegt.
En dan gaat alles heel snel. Binnen 1/5 week verhuist ze. Wat een geluk dat we al begonnen waren met ruimte scheppen in haar woning. En dat we al aardig wat spullen naar de kringloop hebben gebracht. Dat scheelt zoveel werk! (Je wilt niet spullen eerst inpakken, vervolgens laten verhuizen, uitpakken, een plekje geven om vervolgens te besluiten dat ze wegkunnen. Zo zonde van je energie en tijd. Die kun je wel beter besteden.)
Want een verhuizing in sneltreinvaart vraagt veel van je. Zeker als je alleen bent en je leven in roerig vaarwater zit. We maken een prioriteitenplan (tip 2), zodat er niets vergeten wordt. En ik regel een verhuisbedrijf die op korte termijn beschikbaar is en past bij de klant.
Samen hebben we de meest kwetsbare spullen verhuisd. Voor zover die in mijn oude orange Peugeot 206 pasten. 😊 We hebben gepuzzeld en gemeten of haar zitbank mee kon, daar was ze nogal aan verknocht. Helaas;) Gelukkig vond ze een prachtige 2e handse designbank, die haar vorige bank mocht vervangen. En zo kon ze loslaten.
Een deel van de keukenspullen verhuizen we alvast een dag van te voren (tip 3). Zo ben je niet onthand op de dag zelf. Je moet er niet aan denken dat je pas bij de laatste doos bij je koffiekopjes kunt. Het is nodig dat je je dagelijkse keukenspul meteen bij de hand hebt.
Tijdens de verhuisdag was ik er in het nieuwe huis om de verhuizers op te vangen en te voorzien van een drankje en iets lekkers. Zorg goed voor je verhuizers (tip 4). En om mee overzicht te houden. Je kunt als je alleen bent, nu eenmaal niet op beide plekken tegelijk zijn. Gericht inpakken en labellen zorgt ervoor dat de dozen meteen op de juiste plek gezet kunnen worden (tip 5).
Toen de verhuizers klaar waren, had ik ondertussen haar bed opgemaakt, wat te eten geregeld en kon ze uit de voeten in haar badkamer en keuken. Schakel extra hulp in op de verhuisdag zelf (tip 6). Om 23.00 uur besluiten we dat het genoeg is geweest. De volgende dag gaan we verder.
De dag erna hebben we gepuzzeld en geschoven op een logische en fijne inrichting. Wat is het dan fijn dat je dit samen kunt doen. Met de nodige creativiteit en een timmermansoog kwamen we tot goede oplossingen voor haar huis.
Als opruimcoach kijk ik naar praktische plekken voor je spullen. Berg je spullen op, liefst zo dicht mogelijk bij waar je ze gebruikt (tip 7). En kijk ik naar de routing die je aflegt in je huis. Zo zijn we ook nog een middag in het souterrain bezig geweest om deze efficiënt en ruimtelijk in te richten. Er is nu overzicht en ze kan goed bij haar spullen.
Binnen enkele dagen was mevrouw goed op orde. Omdat er nu rust en ruimte is in haar huis, komt ze toe aan andere dingen in haar leven die aandacht vragen. En die ineens een stuk makkelijker gaan in een opgeruimde en frisse omgeving. Zo fijn om te zien! En dankbaar dat ik daar een stukje in mocht bijdragen.
Bijzonder trots ben ik op haar, dat ze zich hier zo goed doorheen heeft geslagen. Ondanks de vermoeidheid en trubbels heeft ze toch aangepakt. Ze heeft mij het vertrouwen gegeven en gezorgd voor een mooie nieuwe start, voor haarzelf. Chapeau!
Verhuizen kan niemand alleen en vehuizen hoeft ook niemand alleen te doen. We doen het samen (tip 8). 😉