Ervaringsverhaal: verhuizing regelen voor bejaarde vrouw

 

Je hoogbejaarde moeder gaat binnenkort verhuizen. En je ziet een hele berg aan obstakels en werkzaamheden op je af komen. Als dochter help je je moeder graag. Dat is ook nodig want ze kan het echt niet meer alleen. Sterker, je wil je moeder zoveel mogelijk uit de wind willen houden. Alleen al het idee van verhuizen bezorgt haar STRESS en kost haar VEEL ENERGIE.

Je woont op een half uur rijden bij haar vandaan. Redelijk in de buurt. Met een eigen gezin en 4 dagen werken in de week, is HET VERHUIZEN VAN JE MOEDER EEN BEHOORLIJKE AANSLAG OP JE TIJD. Je broer woont aan de andere kant van het land en helpt af en toe in de weekenden.

Er zijn zoveel dingen die moeten gebeuren en waarvoor je eigenlijk OP EN NEER moet naar je moeder. Even dit bespreken, even dat doen. En dat red je simpelweg niet qua tijd en energie.

Gelukkig weet jij dat er zoiets als een VERHUISCOACH bestaat. Iemand die je werk uit handen neemt. Die ONTZORGT, ORGANISEERD, COACHED EN DE HANDEN UIT DE MOUWEN STEEKT. Zowel voor jezelf als voor je moeder. De oplossing in deze situatie.

Daar ben ik voor. Om te ONTZORGEN. In het voortraject, tijdens de verhuizing en het op orde komen daarna. Samen met dochter Suze ga ik kennismaken met haar moeder.

Het is heel belangrijk dat mevrouw een GOED GEVOEL heeft bij mij en zich op haar GEMAK voelt. Een verhuizing is al spannend genoeg en ze heeft iemand nodig om, naast haar dochter, op terug te vallen, iemand die haar support  en in de buurt.

Sneller dan verwacht komt er een AANLEUNWOING vrij bij de #Grevelingen. Dit appartement ziet er zo netjes uit dat mevrouw er zo goed als meteen in kan.

Ik krijg ‘groen licht’ van mevrouw (en ook van Suze) en ga meteen aan de slag om zo snel mogelijk een verhuisbedrijf te regelen die op korte termijn tijd heeft voor deze klus. Mevrouw wil graag snel over.

Hier loont mijn voorbereidende werk en kennismaking met verschillende #verhuisbedrijven in Den Bosch en omgeving. Het contact verloopt soepel en qua #voorwaarden weet ik inmiddels waar ik naar moet kijken. Als er een verhuisdatum is geprikt, kunnen we daar alle 3 gericht naar toe werken. Dat is prettig.

Om het voor mevrouw BEHAPBAAR te maken, knippen we het inpakwerk IN KORTE BLOKKEN, zodat het qua energie voor haar te doen is. Ze weet precies wat ze wel en niet mee wil nemen. Daar heeft ze al goed over nagedacht. Samen plakken we stickers op wat allemaal mee mag. Tussendoor babbelt ze de SPANNING VAN ZICH AF en kan ze ook lachen, gelukkig.

De dag voor de verhuizing, als ik de laatste dingen heb ingepakt, gaat mevrouw nog even naar de winkel voor een nieuw puzzelboekje. Want ze heeft zin om vanmiddag lekker te puzzelen. Een goed teken.

En dan is het zover. Er gaat verhuisd worden. Ruim van te voren ben ik bij mevrouw om haar gerust te stellen. Haar zoon neemt haar die middag mee, zodat ze niet bij de verhuisdrukte aanwezig hoeft te zijn. Dat geeft rust.

De #verhuizing verloopt uitermate vlot en prettig, dankzij #verhuisbedrijf #Vlugo en medewerkers. De verhuizers gaan RUSTIG EN VAKKUNDIG te werk. Vragen netjes bij ieder meubel waar deze mag komen te staan. Dit scheelt veel werk. Ondertussen werken Suze en ik flink door en pakken al veel dozen uit.

Als mevrouw, eenmaal terug met haar zoon, aankomt in haar nieuwe appartement, stromen de waterlanders. De emoties van de afgelopen paar weken komen eruit. Na een DIKKE KNUFFEL, herpakt ze zichzelf en loopt een rondje door haar kersverse huis. Ik geniet van haar reactie. “Wat zijn jullie goed opgeschoten en wat ziet het er al huislijk uit!” Samen met haar nemen we een drankje en bekijken we  het resultaat. Want het ziet er inderdaad al comfortabel uit.  Voordat we die dag vertrekken is:

  • Haar bed schoon en opgemaakt
  • Het avondeten en ontbijt geregeld
  • Staan de kasten in elkaar
  • Kennisgemaakt met de buren
  • De meeste dozen uitgepakt
  • Werkt het alarm

Dan is het tijd voor mij om naar huis te gaan. Want ondanks alle voorbereidingen om haar uit de wind te houden, is mevrouw moe van deze dag.

De volgende dag komen Suze en ik terug met onze BETONBOOR en GEREEDSCHAPSKIST in de aanslag. We zijn die middag is touw om allerlei dingen op te hangen. Zoveel mogelijk, op wens van mevrouw, waar het ook hing in haar vorige huis. Dat geeft HERKENNING en RUST. Het is heerlijk om te mogen doen en ze heeft vertrouwen dat het goed komt. Dit zegt ze ook.

Inmiddels is mevrouw goed gesetteld en is haar huis op orde. Ze is er heel blij mee. Omdat er nogal wat spullen zijn blijven staan in haar vorige appartement, moet deze nog leeggeruimd worden. Het leeg opleveren van haar vorige appartement, zoals aangegeven door #woningbouwvereniging #Zayaz, wordt geregeld door mij. Daar heeft ze verder geen omkijken meer naar.

Een NIEUWE FASE is aangebroken. En ik ben HEEL TROTS op haar! Dat ze zich hier goed doorheen heeft geslagen en voor haar VERTROUWEN IN MIJ.

Ik merk dat zo’n verhuizing als deze vooral VEEL FLEXIBILITEIT vraagt. Los van de werkafspraken die je samen afspreekt, zijn er tal van dingetjes die ik EVEN TUSSENDOOR doe. Wat ook meteen de grote MEERWAARDE VAN EEN VERHUISCOACH in de buurt aangeeft.

Om je een idee te geven van de ‘even tussendoor op pad’ dingen:

  • Afgeven sleutels aan #Allerhande #DeOpruimer
  • Dozen in de hal zetten die #Vlugo komt ophalen
  • Een kastje verschuiven
  • Het opmeten van de liftmaten voor de grote kast
  • Kijkronde oude huis voor de ontruimer
  • Check aansluitingen nieuwe huis
  • Een laatste schilderijtje ophangen
  • Laatste spullen brengen naar de Opruimer
  • Gas, water, licht standen doorgeven opnemen oude huis
  • Sleutels inleveren woningbouw

En dat maakt dit werk nu zo ONTZETTEND LEUK. Je doet iets wat WEZENLIJK VAN BELANG is voor iemand. Iets wat er werkelijk toe doet. Dat je verschil kan maken. Dat geeft ENERGIE!

 

Zelf ook hulp bij verhuizen? Vraag dan een verhuisscan aan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *